Vi arbejder med flere forskellige typer uddannelser. Et samarbejde med Opinoma er præget af tillid og struktur.
Læs udvalgte kundecases – og kontakt os endelig, hvis du ønsker at tale personligt med en af vores eksisterende brugere.
“Et tæt samarbejde med vores kunder er opskriften på at skabe det bedste system. Vi afholder kvartalsmøder med alle kunder, så vi hele tiden er opdateret på eventuelle behov og udfordringer – og vi giver altid en opdatering på alle nye funktioner siden sidste møde. Vi har en professionel og struktureret tilgang, hvilket bliver mødt med stor tillid.”
"Arbejdstiden ved håndtering af evalueringer er kraftigt reduceret efter vi tog beslutningen om at skifte til Opinoma"
Studieadminstrator, Mette Kokholm
"Vi oplevede Opinomas platform som et godt og intuitivt system, som levede op til de forventninger, vi havde til et nyt system. Systemet var let at gå til for såvel elever som lærere"
Uddannelseschef, Hans Christian Hulvej
"Overgangen til et nyt evalueringssystem foregik rigtig fint. Det er nemt at bruge, og graferne giver et godt overblik"
Uddannelseschef, Kim Bisgaard
"Opinoma var den eneste løsning, som kunne understøtte spørgeskemaet. Både vi og vores elever er glade for det nye spørgeskema – og platformen"
Pædagogisk leder, Tommy Bach Christensen
"En meget stor styrke ved Opinoma er deres support. Vi oplever, at de altid er klar til at hjælpe med diverse spørgsmål, der uvægerligt opstår, når et nyt system tages i brug"
Uddannelseschef, Mikkel Hollænder Jensen
Eksempler på kundecases
Vejen Business College valgte Opinoma til undervisningsevaluering, trivsels- og motivationsmålinger
Hvis man har kørt på motorvejen mellem Kolding og Esbjerg, har man på halvvejen passeret Vejen. Her har Vejen Business College ligget i over 100 år – men det kan man ikke se: i dag er det en topmoderne skole med en meget grøn og bæredygtig profil. Det er ikke det eneste, som er grønt – ETUen har i flere år vist, at elevernes sociale trivsel og læringsmiljø ligger over landsgennemsnittet. Men med et overhængende fokus om at skabe de bedste vilkår for elevernes uddannelse, ønskede Vejen Business College at øge fokusset på undervisningsevaluering endnu mere.
De rette rammer for et nyt spørgeskema
Pædagogisk Udvalg på Vejen Business College havde derfor længe haft et ønske om at udvikle et nyt spørgeskema med henblik på at inspirere eleverne til at reflektere over eget læringsmiljø – med fokus på elevens egen indsats, undervisningen, underviserens rolle, feedback og faglig udvikling. Slutteligt var der et ønske om en række spørgsmål tilpasset til enkelte fag.
”Vi vidste godt, at det var et større projekt, vi åbnede op for i Pædagogisk Udvalg, men vores fokus på at skabe en endnu bedre uddannelse for vores elever og lade deres stemme blive hørt gjorde, at vi gik i gang med at vende traditionelle evalueringsspørgeskemaer helt om”, fortæller Pædagogisk leder Tommy Bach Christensen. Eleverne bør først forholde sig til undervisningen, når de har forholdt sig til egen indsats. Hele spørgerammen er inspireret af Dorte Ågård og Søren Kellers ”Pædagogisk ledelse i teori og praksis” og er forankret i teoretikere som bl.a. Bandura, Ryan og Deci, Hattie, uddyber Tommy.
Opinoma afholdte en præsentation, og her viste det sig, at Opinoma’s egenudviklede sætningsbygger var det helt rette match for den nye spørgeramme. Her skulle eleverne færdiggøre en sætning ved at vælge deres eget svar.
”Opinoma var den eneste løsning, som kunne understøtte spørgeskemaet. Både vi og vores elever er glade for det nye spørgeskema – og platformen,” fortsætter Tommy.
"Vi oplevede Opinomas platform som et godt og intuitivt system, som levede op til de forventninger, vi havde til et nyt system. Systemet var let at gå til for såvel elever som lærere"
Uddannelseschef, Hans Christian Hulvej
"En meget stor styrke ved Opinoma er deres support. Vi oplever, at de altid er klar til at hjælpe med diverse spørgsmål, der uvægerligt opstår, når et nyt system tages i brug"
Uddannelseschef, Mikkel Hollænder Jensen
Marselisborg Gymnasium valgte Opinoma til undervisningsevaluering og evaluering af grundforløb
Marselisborg Gymnasium, som ligger i Aarhus, besluttede at skabe klarere og fælles retningslinjer for elevevalueringer på skolen. Uddannelseschef Hans Christian Hulvej undersøgte markedet for platforme til at understøtte en ny praksis og faldt over Opinoma. Opinoma blev inviteret til at afholde en times demonstration af softwareplatformen til undervisningsevaluering, og det blev starten på et godt samarbejde om fremtidens evalueringspraksis.
“Vi oplevede Opinomas platform som et godt og intuitivt system, som levede op til de forventninger, vi havde til et nyt system. Systemet var let at gå til for såvel elever som lærere, og det ville give os som ledelse gode muligheder for at danne os et samlet overblik over evalueringerne,” fortæller Hans Christian Hulvej.
Faggrupperne involveres i arbejdet med undervisningsevaluering
Undervisningsevalueringen tog udgangspunkt i en af Opinoma’s skabeloner. Det resulterede i over 190 evalueringer med over 3000 elevbesvarelser. Marselisborg Gymnasium kunne efterfølgende arbejde med dataene i Opinoma, herunder sammenligning af klasser og faggrupper, med henblik på at finde tendenser, identificere områder hvor faggrupperne var særligt gode og enkelte forbedringsmuligheder.
“Vi var med til at udforme en række normalrammer for de resultater, vi ønsker at opnå på forskellige parametre, herunder elevmotivation, trivsel og indsatser som f.eks. afvekslende undervisning. Disse normalrammer gør, at vores undervisere kan se, hvor det går godt, og hvor der kan sættes ind. Efter alle har evalueret, har vi møder med faggrupperne om, hvorvidt der var områder, der krævede særlig indsats, fortæller uddannelseschef Mikkel Hollænder Jensen.
Et afgørende redskab til at måle på pædagogiske indsatser
Marselisborg Gymnasium ønskede at implementere en formativ evalueringspraksis, hvor undervisningsevaluering foretages systematisk, og dermed skabe et sammenligneligt datagrundlag, der kan vise, om de pædagogiske indsatser også har positiv indflydelse på elevmotivation og undervisningskvalitet. Skolen har en klar forventning om, at Opinomas platform kan være et afgørende redskab i den proces.
“En meget stor styrke ved Opinoma er deres support. Vi oplever, at de altid er klar til at hjælpe med diverse spørgsmål, der uvægerligt opstår, når et nyt system tages i brug,” siger uddannelseschef Mikkel Hollænder Jensen.