Hør Falkonergården Gymnasium’s erfaringer med Opinoma

Mød Uddannelsesleder, Tom Søgaard-Jensen og Lektor, Thomas Hartling og hør om deres erfaringer med Opinoma.

Hør Social-og Sundhedsskolen Fyn’s erfaringer med Opinoma

Mød Direktionskonsulent, Hanne Vibeke Hjort og Kvalitetsmedarbejder, Berit Olsen og hør om deres erfaringer med Opinoma.

Hør fra nogle af vores andre kunder

Et tæt samarbejde med vores kunder er opskriften på at skabe det bedste system. Vi har en professionel og struktureret tilgang, hvilket bliver mødt med stor tillid.

Kundeeksempler

Mette Kokholm

Studieadministrator, Vejen

Arbejdstiden ved håndtering af evalueringer er kraftigt reduceret efter vi tog beslutningen om at skifte til Opinoma

Tommy Bach Christensen

Pædagogisk Leder, Vejen

Opinoma var den eneste løsning, som kunne understøtte spørgeskemaet. Både vi og vores elever er glade for det nye spørgeskema – og platformen

Mikkel Hollænder Jensen
Uddannelseschef, Aarhus

En meget stor styrke ved Opinoma er deres support. Vi oplever, at de altid er klar til at hjælpe med diverse spørgsmål, der uvægerligt opstår, når et nyt system tages i brug

Hans Christian Hulvej

Uddannelseschef, Aarhus

Vi oplevede Opinomas platform som et godt og intuitivt system, som levede op til de forventninger, vi havde til et nyt system. Systemet var let at gå til for såvel elever som lærere

Kim Bisgaard

Uddannelseschef, Vejen

Overgangen til et nyt evalueringssystem foregik rigtig fint. Det er nemt at bruge, og graferne giver et godt overblik

Ole Dalsgaard

Uddannelseschef, Tønder

Udtalelse er på vej

CASE

Læs udvalgte kundecases

Vejen Business College valgte Opinoma til undervisningsevaluering, trivsels- og motivationsmålinger

Hvis man har kørt på motorvejen mellem Kolding og Esbjerg, har man på halvvejen passeret Vejen. Her har Vejen Business College ligget i over 100 år – men det kan man ikke se: i dag er det en topmoderne skole med en meget grøn og bæredygtig profil. Det er ikke det eneste, som er grønt – ETUen har i flere år vist, at elevernes sociale trivsel og læringsmiljø ligger over landsgennemsnittet. Men med et overhængende fokus om at skabe de bedste vilkår for elevernes uddannelse, ønskede Vejen Business College at øge fokusset på undervisningsevaluering endnu mere.

De rette rammer for et nyt spørgeskema
Pædagogisk Udvalg på Vejen Business College havde derfor længe haft et ønske om at udvikle et nyt spørgeskema med henblik på at inspirere eleverne til at reflektere over eget læringsmiljø – med fokus på elevens egen indsats, undervisningen, underviserens rolle, feedback og faglig udvikling. Slutteligt var der et ønske om en række spørgsmål tilpasset til enkelte fag.

Vi vidste godt, at det var et større projekt, vi åbnede op for i Pædagogisk Udvalg, men vores fokus på at skabe en endnu bedre uddannelse for vores elever og lade deres stemme blive hørt gjorde, at vi gik i gang med at vende traditionelle evalueringsspørgeskemaer helt om”, fortæller Pædagogisk leder Tommy Bach Christensen. Eleverne bør først forholde sig til undervisningen, når de har forholdt sig til egen indsats. Hele spørgerammen er inspireret af Dorte Ågård og Søren Kellers ”Pædagogisk ledelse i teori og praksis” og er forankret i teoretikere som bl.a. Bandura, Ryan og Deci, Hattie, uddyber Tommy.

Opinoma afholdte en præsentation, og her viste det sig, at Opinoma’s egenudviklede sætningsbygger var det helt rette match for den nye spørgeramme. Her skulle eleverne færdiggøre en sætning ved at vælge deres eget svar.

Opinoma var den eneste løsning, som kunne understøtte spørgeskemaet. Både vi og vores elever er glade for det nye spørgeskema – og platformen,” fortsætter Tommy.

"Der har været rigtig store fordele for lærerne ved indførelsen af dette system. For det første er det nemt at sætte evalueringerne i gang – og så får man resultater, som er nemme at finde rundt i og giver overblik over, hvad der er besvaret, og hvordan man ligger i forhold til tidligere eller til andre hold. Det tekniske har fungeret fra starten, og vi har ikke hørt om nogen, der har haft store problemer med at få det til at virke."

Thomas Hartling

Lektor, Falkonergårdens Gymnasium

"Vi talte med fire leverandører og landede på, at Opinoma bedst indfriede de forventninger, vi havde. Hvis der var andre skoler, der spurgte, om det var en god idé at kaste sig ud i det, ville vi sige: Ja, det er det – vi har kun gode erfaringer med at implementere Opinoma."

 

Hanne Vibeke Hjort

Direktionskonsulent, SOSU Fyn

"Det er ikke bare en stor spørgemaskine – det fremgår tydeligt, at det er bygget til undervisning. Vi kan have det som et helt fundamentalt værktøj i den måde, vi lykkes med vores undervisning. Vi var i kontakt med de skoler, som i forvejen brugte systemet, og de gav en meget positiv tilbagemelding – så det gjorde det nemt for os at tegne kontrakt."

Tom Søgaard-Jensen

Uddannelsesleder, Falkonergårdens Gymnasium

"Vores indtryk er, at underviserne synes, det er et brugervenligt system – det er intuitivt at gå til. Jeg kan ikke se, hvordan vi skulle lave de her evalueringer med nogle af de andre spørgeskemasystemer, jeg kender. Generelt har der også været en supergod support – man har nærmest kunnet ringe altid."

Berit Olsen

AC-medarbejder, Kvalitet, SOSU Fyn

CASE

Læs udvalgte kundecases

Marselisborg Gymnasium valgte Opinoma til undervisningsevaluering og evaluering af grundforløb

Marselisborg Gymnasium, som ligger i Aarhus, besluttede at skabe klarere og fælles nye og velovervejede retningslinjer for elevevalueringer på skolen. Uddannelseschef Hans Christian Hulvej undersøgte markedet for platforme til at understøtte en ny praksis og faldt over Opinoma. Opinoma blev inviteret til at afholde en times demonstration af softwareplatformen til undervisningsevaluering, og det blev starten på et godt samarbejde om fremtidens evalueringspraksis.

Vi oplevede Opinomas platform som et godt og intuitivt system, som levede op til de forventninger, vi havde til et nyt system. Systemet var let at gå til for såvel elever som lærere, og det ville give os som ledelse gode muligheder for at danne os et samlet overblik over evalueringerne,” fortæller Hans Christian Hulvej.

Faggrupperne involveres i arbejdet med undervisningsevaluering
Undervisningsevalueringen tog udgangspunkt i en af Opinoma’s skabeloner. Det resulterede i over 190 evalueringer med over 3000 elevbesvarelser. Marselisborg Gymnasium kunne efterfølgende arbejde med dataene i Opinoma, herunder sammenligning af klasser og faggrupper, med henblik på at finde tendenser, identificere områder hvor faggrupperne var særligt gode og enkelte forbedringsmuligheder.

“Vi var med til at udforme en række normalrammer for de resultater, vi ønsker at opnå på forskellige parametre, herunder elevmotivation, trivsel og indsatser som f.eks. afvekslende undervisning. Disse normalrammer gør, at vores undervisere kan se, hvor det går godt, og hvor der kan sættes ind. Efter alle har evalueret, har vi møder med faggrupperne om, hvorvidt der var områder, der krævede særlig indsats”, fortæller uddannelseschef Mikkel Hollænder Jensen.

Et afgørende redskab til at måle på pædagogiske indsatser
Marselisborg Gymnasium ønskede at implementere en formativ evalueringspraksis, hvor undervisningsevaluering foretages systematisk, og dermed skabe et sammenligneligt datagrundlag, der kan vise, om de pædagogiske indsatser også har positiv indflydelse på elevmotivation og undervisningskvalitet. Skolen har en klar forventning om, at Opinomas platform kan være et afgørende redskab i den proces.

En meget stor styrke ved Opinoma er deres support. Vi oplever, at de altid er klar til at hjælpe med diverse spørgsmål, der uvægerligt opstår, når et nyt system tages i brug,” siger uddannelseschef Mikkel Hollænder Jensen.